akcja uliczna w ramach Studenckiej Jesieni Kulturalnej
Krakowskie Przedmieście 26/28, Warszawa
Action at the entrance gate to Warsaw University
16 10 1978
street action, an event held during the Autumn Festival of Student Culture
Krakowskie Przedmieście 26/28, Warsaw
Październik.
Otrzęsiny na Uniwersytecie. Piękna forma rzeźbiarska zawieszona w przestrzeni,
częściowo oplatająca uniwersytecką bramę, dotyka drzew po jednej i drugiej
stronie bramy — jasna, migotliwa, czerwień i biel. Powietrze staje się
widzialne — narysowana, a może odkryta kreskami nitek wieczność i
niezmienność. I w nietrwałości materiału przemijanie i znikomość. Spotkania,
więzi, zależności, wybory. Słychać muzykę — czy to drgają struny, czy to
powietrze drży ogrzane, a może uwięzione i poszatkowane w klatkach z nitek?
Nowym
studentom zamotał bramę Uniwersytetu — jaki wybór, na co zgoda, czy po nitce do
kłębka, po której — białej czy czerwonej, czy zerwać i co zerwać. Czy po nitce,
czy pomiędzy.
Pamiętam
komentarze młodych ludzi:
— piękne
— jak kosmos
— nie, jak komórki pod mikroskopem
— wchodzimy w matnię
— to bardzo proste, wystarczy patrzeć na jedną
stronę, nie zauważać innych
— to pajęczyna! pajęczyna zarasta stare miejsce bez
dynamiki, to nas czeka na Uniwerku?
— to jest polityczna rzeźba
— ta rzeźba pokazuje to, co normalnie jest
niewidoczne
— ależ nie, masz wybór: białe lub czerwone
— Jakie ostre te nici, jakie mocne gdy są razem
— nie masz jasnej drogi — wszędzie zależności, tutaj
też, przerażające!
Grażyna Schmidt
notatka z 1978, maszynopis
October. The beginning of the academic year. The ceremony of including
the freshmen into the student fellowship. A beautiful sculptural form, hanging
in the air and partly twining round the university gate, touches the trees on
the one side and the gate on the other — the bright glittering red and white.
The air becomes visible — eternity and invariability drawn or perhaps
discovered with the lines of the threads. Transitoriness and insignificance in
the impermanence of the material. Encounters, bonds, conditionings, choices.
Some music is heard — is it the vibrations of the strings or of air warmed up
or perhaps caught and sliced in the meshes?
He hung up a net which hindered the freshmen from entering the University grounds — what is the choice? what to accept? should one follow the thread — which one: the white or the red? should one break it — what will be broken? To follow the thread or go in between?
I remember the young people’s remarks:
— beautiful
— like Cosmos
— no, like the cells seen under a microscope
— we are entangled
— it’s very simple — just look at one side and
disregard the others
— it’s a spider’s web! Old places, lacking
dynamics, are overgrown with spider’s web. Is this our future at the
University?
— this is a political sculpture
— this sculpture shows what is usually
invisible
— no, you have a choice: either the white or
the red
— how sharp these threads are, how strong when
woven together
— there is no clear way — one is conditioned everywhere, even here, how
terrible!
Grażyna Schmidt
a note made in 1978, manuscript
translated by Maria
Olejniczak